nattorg

nattorg

.-.-.JUST NU: Ledigt ett tag-.-.-.-

Allt började en väldigt tidig onsdag senvintern 85'
Sedan dess har mycket hänt. Man får filtrera lite i historien och ta med de delar som känns viktiga. Allt möjligt händer här, där och långt borta. Det är svårt att få med allting, och ibland känns det som man vill vara överallt. Just nu är jag i Lund, och detta är min just-nu-berättelse.

Bredband

ÖvrigtPosted by Fredrik 2009-02-04 20:01:31
Efter att B2-modemet gick sönder förra året ringde jag givetvis till Bredbandsbolaget och bad dem skicka ett nytt. De gav mig estimerad tid på 1-2 veckor, vilket jag givetvis talade om för dem var oacceptabelt. Jag tjatade mig till att få prata med någon på tekniska avdelningen istället, puckona på "supporten" (not. situationstecken) undrade varför... I alla fall, efter att ha pratat med en vettig människa fick jag reda på att dem har ett utlämningsställe i Lund och att det egentligen bara var för mig att gå dit och byta ut modemet...

G
ivetvis fanns det en enkel lösning på problemet ovan, precis som det visade sig, men de värdelösa människorna (utan utbildning för sitt jobb verkar det onekligen som) på "supporten" klarade inte av att tänka utan läste bara rakt från sin fusklapp vad som "gäller". Man undrar om de ens har en tiominutersutbildning precis innan de kastas in till telefonen, där de får lära sig att läsa lappen rätt...

Eftersom jag upptäckte att alla nya kunder på bredbandsbolaget fick ett mkt lägre pris än mig för samma tjänst och min bindningstid sedan länge hade gått ut, så mailade jag och frågade om de ville ha kvar mig som kund och alltså sänka mitt pris. Jag gav dem även mitt telefonnummer om dem ville ringa mig (eftersom jag inte tänker betala för att sitta i kö en halvtimme för att sedan få prata med en säljare som inte vet vad IP är). Jag fick inget svar, så givetvis sa jag upp abonnemanget.

Jag fick hem ett brev (ingen kartong) med anvisning att skicka tillbaka modemet jag lånat av dem, de betalade portot, men anvisningen var att paketera modemet så att det inte skulle gå sönder. Jag bryr mig inte om det kostar 20 spänn eller 1000, jag ger inte bort pengar till ett företag som inte ger mig något tillbaka. Dessutom stod det att min uppkoppling skulle fortlöpa tills min nya operatör kopplade in mig! Jag rekommenderade dem starkt att koppla ur mig det datum som var överenskommet så att de undvek att leverera uppkoppling till mig kostnadsfritt, fortlöpande... i all evighet. De har inte en aning om vad de gör.

I alla fall, jag ringde tillslut för att ge dem en sista chans. Inte för att jag bryr mig eller vill vara dem trogen eller något sådant trams, utan av lathet. Jag hade ju redan ett modem från dem och allt var inkopplat. Det enda som skulle ändra sig var priset, och det till motsvarande övriga billiga alternativ. Ok, det här är nästan upprörande att skriva om, så jag tar det i smily-form:

smiley Bredbandsbolaget Anna. Hur kan jag hjälpa dig.
smiley Hejhej, [förklarar att om de vill ha mig som kund så får de sänka priset]
smiley Ja det ordnar vi! Tack och hej.

Bredbandsbolagsanna ringer sedan till min telefonsvarare och ber mig ringa upp dem igen.
smiley Bredbandsbolaget Anjelika. Hur kan jag hjälpa dig?
smiley Ja ni bad mig ringa er. [Ger mitt kundnummer o.s.v.]
smiley Ok....vänta lite tack! [3 min går] Ja hallå! Hej! Jo det står här att du ska få trådlöst internet i 3 veckor.
smileyJaha, ok...det låter ju bra. Men...varför?
smiley Jo, för att vi kan inte koppla upp ditt 8Mbit's internet fören om 3 veckor.
smiley Eeh, först och främst har jag beställt 24Mb/s uppkoppling, inte 8. Sen har jag redan ett modem från er och är uppkopplad på 24 Mbit. Det enda som ska förändras är mitt pris.
smiley Jaha....ehh....ok....eh, vänta lite. [5 min går] Hej! Tyvärr är det så att vi kan inte koppla upp ditt internet fören om 3 veckor, så då får du trådlöst internet sålänge istället.
smiley ...Varför skulle ni inte kunna det?
smiley För att vi har redan skickat ordern till våra tekniker och det tar dem 3 veckor att gå till stationen och koppla om din anslutning.
smiley Vad pratar du om? [Det är inte en 1800-tals telefonväxel som ska kopplas om på andra sidan Atlanten.] Jag är redan inkopplad på rätt hastighet, ni behöver inte skicka någon tekniker dit.
smiley Men...ordern är ju redan skickad, det går ju inte ändra på.
smileyTryck på "cancel" eller ring dit och be dem bortse från ordern. Det kan ju inte vara omöjligt att ordna.
smiley Nä asså, men ordern ligger ju redan där, det är tyvärr inget jag kan göra längre.
smiley..... ok, kan du åtminstone ändra ordern så att jag får det jag har beställt istället? Jag ska alltså ha tjugofyra megabit per sekund, inte 8.
smiley Ok, vänta lite. [5 min går] Hej igen! Ja det går att ordna, då gör vi såhär att när du märker att det blivit inkopplat, så ringer du hit till oss och beställer en uppgradering av ditt abbonemang från 8 till 24. Så tar det ungefär en extra vecka innan du kommer upp i 24.
smiley Men [VA IN I HELEVETE! ÄR DU HELT DUM I HUVUDET?!] kom igen nu. Är det här ett skämt eller? Du kan väll göra den uppgraderingen nu istället? Om det tar tre veckor för teknikern att komma på plats för att koppla in mig, och den här "uppgraderingen" bara tar en vecka, är det ju alltså inte en tekniker som ska ändra på något för att "uppgradera".
Det är ju exakt samma lina nu som när ni "kopplat om mig" och även efter ni har "uppgraderat mig". Ingenting förändras, det är mjukvara som stryper hastigheten från max till min hastighet. Och oavsett om det hade varit på något annat sätt så har ju teknikern inte varit där än, ingenting har hänt och alltså kan det förhindras! Det är bara ordna det.

smiley Men, asså, nä, asså jag är ledsen men jag har ju förklarat för dig, ordern är redan skickad... Det går inte ändra asså.
smiley Ok, så vi går igenom det här en gång. Det är det här som gäller alltså:
Jag är kund hos er idag med 24Mb/s, och ska fortsätta vara det. Men jag måste vara utan fast uppkoppling i 3 veckor och bara ha en "upp till" 7Mbit's trådlös uppkoppling, som bara går att använda till en dator i taget.
Sedan när jag väl blir uppkopplad på den fasta linan så är det fel hastighet, och då måste jag ringa till er, be er uppgradera, vänta ytterligare en vecka, och sen så har jag samma uppkoppling som jag har nu, fast till ett billigare pris?

smiley Ja, precis!
smiley Ok, hahaha, nej men då avstår jag. Tack ändå. Jag vill inte vara kund hos er. Avsluta hela beställningen.
smiley Vill du inte ha det?? Ok...men, du har ju redan beställt.
smiley Jag har 14 dagars ångerätt, avbryt beställningen. Nu tack.
smiley Ok, då kopplar jag dig till abonemangsavdelningen.

Givetvis fick jag förklara allt igen för den nya personen på abbonemangsavdelningen. Där fick jag även reda på att jag skulle skicka tillbaka mitt modem, för att sedan få ett exakt lika dant tillbaka. Haha, vilka idioter dem är. Hon berättade även att om vi skulle ha en annan operatör skulle det ta 21 dagar innan de kunde släppa uppkopplingen till någon annan adsl-operatör. Haha, det stämmer inte över huvud taget och det sa jag till henne. (Började surfa på Comhem 3 dagar senare)
Hon förstod inte heller att jag inte ville vara kund längre, hon tyckte att "jag kan ju lösa nästan allt du ville". Haha, vad hon fick det ifrån har jag ingen aning om, hon kunde inte lösa någonting. Men jag orkade inte med dem mer och sa "Visst, men avsluta detta nu. Ha en bra dag, hej då."

Jag kollade upp vad jag hade för alternativ och det visade sig att jag kunde få användning för Comhem-uttaget i väggen eftersom de var (är antar jag) billigast. Jag har nu, en vecka senare inte riktigt beslutat mig för om eller om det ej var ett misstag. Min hastighet nedströms stämmer med vad jag blivit lovad, ändå går det betydligt långsammare att surfa... (många gånger klipps anslutningen i en sekund ungefär för att sedan hoppa igång igen, och jag får connection timeout... Det, kallar jag inte 24Mb/s. Antar att det är deras modem som är kasst... Jag googlade problemet och det verkar som många haft problemen, länge. Alla inlägg jag läst på forum, konsumentverket och så vidare, varnar dessutom för den usla kundtjänsten. Tror inte att det finns något bolag i Sverige som vet vad fan de sysslar med.

När jag blir rik ska jag starta ett eget bolag och bara ha mig själv som kund.

Senare!

  • Comments(4)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Fredrik 2009-05-13 23:23:55

haha, jo de som är sämre än maskinerna tycker jag vi gott kan skippa. Lär upp dem som vill istället, till att sköta uppgifterna, det kräver oerhört lite kreativitet. Det som inte kräver social eller kreativ kompetens (en hjärna) över huvud taget kan ju maskinerna gärna programeras att sköta tycker jag. :)

Posted by Tom 2009-04-10 22:54:25

Haha. Tamejfan. Det är ju helt sjukt. En annan sak, dom har ju såna där moderna kassor på Willy's nu för tiden. Så vill man köpa cigg stoppar man in sitt Visakort i plast (betalar med pengar som egentligen inte existerar) i en obemannad kassa, får ett plastkort med streckkod tillbaks, går till en annan absurdt stor maskin, stoppar in kortet man fått där och VIPS! Cigaretter. Jag tycker vi ska sluta med människor. De är bara ett dumt påhitt.

Posted by Fredrik 2009-02-11 18:13:13

Ibland tar jag energi ur min ilska, :)

Posted by Emma 2009-02-10 22:14:15

Haha! Att du orkade!